Inte undra på att det ser ut som det gör i skolan

Jag går nu min sista termin på lärarutbildningen. Till hösten får jag börja utbilda 6-12åringar, jag kommer lära dem läsa och skriva, att vara goda kamrater, att vet vem Carl von Linné var, när du använder stor bokstav och när du ska använda punkt. Bland annat.
 
När jag nu har gått snart 7 fulla terminer på högskolan kan jag inte låta bli att tänka på alla elever. Vilka förutsättningar de har om de får alla blivande lärare som jag har läst med. Ingen är perfekt, så det här är inget inlägg där jag slår på stora trumman.
Men bland de jag har läst med är det kanske en handfull som har ett korrekt språk, rent skriftligt menar jag nu.
Det är sak att prata med dialekt eller lite konstig meningsuppbyggnad, en annan sak att skriva talspråk i en blogg och en tredje att lämna in akademiska texter fulla med stavfel, syftningsfel, felaktiga meningsuppbyggnader och värst av allt (om du frågar mig), texter där man skriver "dom" istället för "de/dem" eller texter där man börjar en mening med "och".
 
När jag läser igenom liknande texter kan jag inte göra annat än tänka att det är inte undra på att det går åt helvete med utbildningen idag. Vem som helst får ju bli lärare.
Det handlar bara om att hustla sig igenom 7+ terminer på valfri högskola/universitet (för den här typen av texter finns i alla lärosäten, jag läser en hel del examensarbeten just nu och många har blivit godkända i uppsala), sen är du lärare. Du kan vara en helt idiotisk människa som säger att det inte finns homosexuella (true story, en kursare till mig), eller att folk som får missfall och sen får handikappade barn är själviska (också en fantastisk kursare), du kan skriva "posetivt" och få lära 7-åringar att skriva, du kan skriva "han" istället för honom och ändå få arbeta inom skolans värld.
 
Det är ju inte undra på. Det som kommer hjälpa skolgången idag är inte att sätta betyg från 3an (vilket kan vara det dummaste jag hört och då har jag ändå hört ovanstående idiotiska saker), det är inte fler nationella prov som kommer lösa det, inte heller fler arbetslagsträffar, det som kommer lösa det här är att se över lärarutbildningen.
För den är helt fruktansvärd. Det jag har lärt mig på utbildningen är en fis i rymden och det jag har lärt mig på min vfu är det jag kommer att ha nytta av som lärare.
 
Så kära politiker, kan vi  se över lärarutbildningen och de som utbildar?
Tack på förhand, blivande lärare med kunskaper om de och dem.
mariaMariaMariawaxell
2013-02-19 @ 21:10:00
URL: http://www.mariawaxell.blogspot.se

SÅ SANT! Du har en poäng. Av mina 3,5 år på lärarutbildningen var det alltid en el flera i varje klass som man blev mörkrädd för. Tyvärr är det så det ser ut, stackars barn och elever som får dessa som fsk-lärare och lärare.

Svar: verkligen! man hoppas ju att de studenterna ska inse att de inte passar i skolvärlden men de gör nog sällan det :/
sabina bergstedt




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sabina

En barn och graviditetsblogg

RSS 2.0